In Between Days – Dag 3, en mellandag

Vid regnbågens slut finns de stora fiskarna

Vi var beredda på mycket regn under årets fjällvecka, och regn fick vi men inte alls i de mängderna vi trodde.

Veckan innan resan till Tännäs lusläste jag väderprognoser för området flera gånger per dag och det såg länge ganska dystert ut. Men att prognoser är just prognoser blev väldigt tydligt för istället för regn varenda dag (som det länge såg ut att bli, enligt prognoserna alltså) så fick vi regn egentligen bara en halv dag. Och denna dag var på dag 3, tisdag förmiddag. När vi avslutade fisket sent på måndagsnatten började det att droppa lite grann och när vi lade oss i stugan för att sova började det regna ganska kraftigt. Nu är jag inte direkt rädd för att bli blöt eller att fiska i regn, utan vad vi oroade oss för mest i och med det myckna regnandet var att det skulle innebära att kraftbolaget kände sig tvungna att tömma vatten ur magasinen, vi hade ju tidigare hört att vattennivån i den stora sjön som ån har sin början i var full med vatten.

Framåt kvällen började molnen att skingras

När vi vaknade på tisdagsmorgonen regnade det fortfarande och vi konspirerade med dystra miner vid frukostbordet om hur vattennivån nu skulle vara i ån. Vi bestämde oss för att ta en lugn förmiddag och åka in till Funäsdalen, som ligger 2 mil från Tännäs och handla lite mat och flugor (!). Det där med att handla flugor kanske kräver sin förklaring, för jag vet inte när jag handlade flugor senast. Under den första och andra fiskedagen hade vi haft framgånger med att fiska med Humpy och de exemplar vi båda hade i vår ägo var antingen söndertuggade av fisk, slitna av användandet i strömmen eller bortkastade. Skulle Humpy bli veckans fluga? Och vi som inte hade någon flugbindningsutrustning med oss. Väl inne på Top Sport (trevlig butik) i Funäsdalen sonderade vi bland köpeflugorna, men hittade inga Humpys. Istället fick vi köpa på oss 5 st American March Brown istället, en liknande fluga med kraftigt hackel och stjärt. Jag hade dessutom varit allt för positiv, snål och/eller lat när jag packat inför resan och inte tagit med mig varma kläder nog, det blir ganska kallt framåt kvällskvisten. På vår resa upp mot Tännäs på söndagen hade vi stannat i den trevliga fiskeaffären i Älvdalen, där handlade jag ett prisvärt underställ för lager 2. Men jag var ändå intresserad av att göra ytterligare fynd, en varm jacka var mest intressant. Men jag hittade inget i Funäsdalen i den prisklass jag tänkt (dagen efter hittade det jag sökte, en Pinewood jacka för under 600 kr på Tännäs Fiskecentrum. Ibland finns det man söker närmare än man tror). Väl i Funäsdalen passade vi också på att springa in på ICA och köpa en massa lösgodis, fler energiläskburkar, korv och lite annat smått och gott.

Hot spot!

Efter trippen till Funäsdalen åker vi tillbaka till stugan och äter lunch, det är inte riktigt grillväder ute så korv och pulvermos i stugan är ett suveränt alternativ. Att vi är i ”Flugfiskeland” råder det ingen tvekan om för då vi sitter och pillar i varandras flugaskar vid lunchen flyger det ut några knott och små nattsländor ur askarna när vi öppnar dem och i bilen ner till ån efter lunchen har vi sällskap av flertalet myggor och nattsländor inne i bilen. Charmigt. När vi kommer ner till ån är kl. efter 13 och det småregnar fortfarande och temperaturen är 7 grader. Vi ser inte många insekter den här dagen, endast några gula forssländor får för sig att kläcka senare på eftermiddagen när regnet slutet och solen sticker fram mellan de mörka molnen.

Även om fisket inte blev strålande denna dag, vi fick ett tiotal mindre öringar och harrar var, så har vi det väldigt trevligt. Vi inser ganska tidigt att det är en ”mellandag” och tar längre pauser vid vattnet och bara njuter av att vara på plats vid ån. Innan vi tar en längre grillpaus som avslutning på den här dagen vid ån bestämmer vi oss för att fiska av en större pool som avslutar ett parti av hårdare fallande fors. Dagen innan såg vi de andra två gästerna stå här och fiska, de har varit vid ån och fiskat vid 17 tillfällen tidigare och känner alltså till var man bör stå, och givetvis också var fisken står. Jag får ganska omgående en harr på en av de nyinköpta American March Brown och Per står och nöter med ett Haröra på tafsspetsen. Jag hör Per säga ”Japp” vilket innebär fisk på, jag vrider på huvudet och ser att han har en öring på, ”den är liten” nämner han ganska snabbt. Men då händer något roligt, för när Per tar öringen för att släppa den åter till ån kommer det en gädda och slukar öringen och flugan. Och helt plötsligt har drillen blivit mycket spännande! Den tunna tafsen håller förvånansvärt bra och länge, men efter att gäddan flytt in under en grästuva går tafsen snart av. Dramat kan du se på film ovan. Jag får bara minuter efter Per också en gädda på en streamer, och min 5X tafs håller faktiskt hela drillen och jag återutsätter gäddan på mellan 2 och 3 kilo. Vi får ytterligare några harrar och öringar innan vi bestämmer oss för att promenera bort till vår rastplats och göra upp en eld och äta en sen middag.

Under middagen diskuterar vi morgondagens fiske och bestämmer oss för att utforska den övre sträckan, en del av ån som är mycket spännande med ganska mycket fallhöjd, snabba forsar men då också intressanta djuphålor och bakvatten.