One – resan och den första fiskedagen

Äntligen är vi vid Tännån igen!

Efter ett halvårs planerande var det då äntligen dags för årets fjällvecka. Det har nu gått några dagar sedan jag kom hem igen och jag ser fram emot att se tillbaka med hjälp av ett inlägg per dag här på bloggen.

2009 var jag och Per i Tännäs och den kvoterade övre delen av Tännån, vi blev förälskade i ån, fisket och bekvämligheten så vi bestämde oss för att åka tillbaka nu 2011. Den här sträckan av ån är ljuvlig, den har allt som en flugfiskare söker efter. Först och främst betyder det faktum att det endast är gäster hos Nättan Skog & Fritid som får fiska på den långa sträckan att man aldrig får trängas, i år var det t ex. endast två andra gäster förutom vi och de såg vi till vid endast ett annat tillfälle under veckan. Fisket i ån är bra och utmanande, det är gott om insektsliv att studera och imitera och om du gör rätt så finns det stora möjligheter till stor fisk. Sträckan har allt från snabba forsar med spännande djuphålor och bakvatten, lugnstryk och nackar och mellansnabb ström. Och det är också väldigt bekvämt, du bor nära ån och det går en grusväg utmed hela sträckan.

Resan började för min del redan på lördagen, då jag satte mig på tåget från Göteborg upp till Norrköping. Väl på Norrköpings Centralstation mötte Per mig med ett hånflin i ansiktet – ”nu är vi snart på väg”. Vi åt en pizza och tog några öl på Pers balkong innan vi bestämde oss för att försöka sova några timmar innan bilen mot Tännäs skulle börja rulla kl. 03:00 på söndagsmorgonen. Per lyckades tydligen sova några timmar medan jag hade lite resfeber och inte lyckades sova utan låg och läste och lyssnade på musik.

"Skafferiet" i motljus

Resan upp mot Tännäs från Norrköping tar ungefär 9 timmar. På vägen stannade vi först i Borlänge för att få oss en välbehövlig kopp kaffe och sen i Mora för att handla på en stormarknad. Vi anlände i Tännäs på planerad tid vid 13:00, det var också vid det klockslaget vi skulle få tillgång till vår stuga. Vi packade in alla våra prylar i stugan och gick sedan ned till Ingebrikts hus för att köpa fiskekort och höra hur fisket varit så här långt i sommar. Ingebrikt säger att fisket varit bra och att det föregående vecka togs en finfin öring på 60 cm på sträckans nedre del. Vattenståndet i ån är normalt, men det finns risk att kraftverket höjer vattennivån i ån om det kommer regn i veckan. Vad jag anser om nämnda kraftverk behöver jag inte ens nämna, fortfarande är ån hotad, läs mer om det här. Vi återgick till stugan för att äta den nu klassiska ”startlunchen” korv med pulvermos.

Det är högtidligt att köra ner till ån och parkera vid första stället vi tänkt fiska av. Stället vi bestämt börja veckans fiske på kallar vi ”Skafferiet”, anledningen till det namnet är att det var här vi tog den första matharren 2009. Jag känner mig som ett barn på julafton när vi lämnar bilen och går de 100 metrarna från bilen ner till ån, jag sätter kameran i filmläge och filmar stegen. Nedanstående film kommer jag att må gott av att ha och titta på i vinter när snön viner utanför fönstret.

Per går lite uppströms för att fiska i en stor lugnare pool medan jag håller mig kvar för att fiska av ett spännande lugnstryk efter en forsnacke. Jag får ganska omgående en harr på den Double Leg jag knutit på tafsspetsen och snart hör jag Per tjoa att även han har fisk på. Vilken start! Vi fiskar av några hot-spots och får lite mindre harrar och öringar. Vid 18-tiden börjar den bruna forssländan kläcka, precis när vi kommer till mitt absoluta favoritställe i ån, det som kallas för ”Laxaleken”. Jag knyter på en Humpy och torrflugefiskar nedströms och får veckans första öring redan i första kastet, det är ingen större pjäs, men det har ingen betydelse. Jag fortsätter nedströms och låter min fluga driva in där två små strömmar möts och precis när flugan drivit färdigt för kastet och jag börjar förbereda mig för ett nytt kast kommer en öring eller harr upp och sväljer flugan. Mitt klass 4 spö viker sig nästan dubbelt och jag känner omedelbart att det här är en stor fisk. Fisken blir ursinnig och manövrerar sig skickligt runt och under en sten i mitten av strömmen, och där står jag och skriker. Jag försöker pressa fisken till att få andra idéer än att stå kvar på nuvrande plats och jag känner hur den stretar emot. Efter en bra stund tröttnar jag och pressar allt mer och ursinnigt, tafsen går av och jag utdelar svordomar över nejden.

In i dimman

Jag vadar iland och sätter mig på strandkanten och deppar lite och som lök på laxen gör knotten sig påminda. Vi kränger på oss de nyinköpta mygg- och knotthuvorna Linsnätet, dessa vill jag passa på att verkligen rekommendera. Vi fiskar vidare i ytterligare några timmar och tar ytterligare några små öringar och harrar var innan tröttheten gör sig påmind så vi tänder en brasa, öppnar några öl och lagar smörstekt rotfruktspytt och korv, fiskmiddagen får vänta. Väl tillbaka i stugan gör vi upp planerna inför morgondagens fiske och sen somnar vi på en sekund.

2 reaktioner till “One – resan och den första fiskedagen”

1. Härligt Danne!
    Bra skrivet det är som att uppleva det igen.
    Tänk om vi kunde vrida tillbaka klockan och köra igen.
    Vilken super vecka. Ser fram emot dag 2.