Easter – sommarfisket har börjat

Påsken är nu över och jag tittar tillbaka på två dagars sommarfiske på våren och tunga flugor vid bindstädet.

Innan påskfirandet tog fart på allvar passade jag på i onsdags att sticka ut till klubbsjöarna för några timmars fiskande. Värmeböljan som ännu håller ett svettigt grepp över landet hade precis kommit och jag var inte alls förberedd utan var klädd i underställ, ulltröja och fleecetröja – lager på lager. Men eftermiddagen var varm, så det kändes väldigt ovant att efter en stunds fiske skalat av mig till bara t-shirt. När sill, snaps och laxpaté dukades fram på påskaftonen skrockade vi lite om att det mer kändes som att det var midsommar vi skulle fira och inte påsk. Om vi har tur så får vi lika fint väder på midsommar som på påsk, och inte påskväder på midsommar.

25 april 2011 kl. 05:30

Även fisket var ”sommartrögt” i helgen. Trots bra kläckningar av fjädermyggor och små dagsländor vakade det bara sporadiskt. När jag väl hittade ett ställe där det vakade på någorlunda samma ställe inom kort tid och lyckats byta de förtyngda flugorna mot torra slutade det vaka och fisken var inte intresserad av mina torra imitationer. Frustrerande för att tala bildat.

I onsdags höll jag på att gå lottlös från sjöarna, men lyckades till slut kroka och landa årets första brunöring (!) i den större klubbsjön, inte någon troféfisk direkt men vacker som få. När jag var på väg tillbaka till bilen för bege mig hemåt kom jag ihåg ett tillfälle liknande detta för ett par år sedan, men då var det sommar även i kalendern. Jag stannade vid just den där bryggan och knöt på en Montananymf och lyckades få en fin firre bland vass och näckrosor. Scenariot upprepade sig, denna gång på en Leech dock. Det var en trevlig men ganska kort fight och den vackra bruna fick simma tillbaka.

Under påskhelgen har jag även haft kontakt med min gode vän Per och vi har bokat datum för vårens Hökensåstripp. På min födelsedag fredagen den 27/5 sticker vi ned och vi hoppas på massiva kläckningar av Sjösandslända och att fiskarna väljer våra imitationer av densamma. Förra året upplevde vi kläckningarna, men fisken tog inte våra flugor förrän vi bytte de större imitationerna till små kläckande fjädermygg, det var en konstig upplevelse som du kan läsa mer om här. Så fredag, lördag och söndag är det fiske, fest och skitsnack dygnet runt, kanske Richard vågar haka på även i år. Jag längtar redan.

Brun's Vårfluepuppe

I veckan som gick band jag även lite tunga flugor med hjälp av André Bruns Polychenille. Jag hade så långt endast bundit torra flugor av detta fantastiska material, men ett besök på Andrés hemsida gjorde mig inspirerad att försöka mig på hans mönster Brun’s Vårfluepuppe. André väljer att ha gummiben på flera av hans imitationer, och jag håller med att det är väldigt passande och jag tror också att de fungerar som en bra ”attraktion” för fisken. Dock är jag inte jätteförtjust i gummiben, varken att binda eller att fiska med. Min upplevelse är att de tvinnar tafsen väldigt, och det är bland det mest irriterande jag vet. Så jag har valt fasanstjärtsfibrer som ben och mallard som antenner på min variant istället och hoppas givetvis att dessa detaljer ”triggar” fisken lika bra som gummiben. När jag ändå var inne på Andrés hemsida passade jag även på att beställa hans sortiment av Micro Polychenille, det är nu högtid att binda även mindre torrflugor. Jag kommer binda dem på samma vis som jag tidigare gjort med de större sländimitationerna. Jag ser fram emot att sätta mig framför städet i veckan …

Igår måndag var jag på plats vid klubbsjöarna igen, denna gång tidigt på morgonen. Det var magiskt att vara i naturen 05:30 på morgonen, speciellt då det var behaglig värme redan så tidigt. Fisket var väldigt kul, jag landade inte speciellt många fiskar (3 st varav 1 som jag behöll till middagen) utan det var hur jag tog dom som var kul. Äventyret började med ett monsterhugg som krökte kroken (ja, fisken slapp undan). Och det var inte en liten tanig torrflugekrok utan en streamerkrok i storlek 10. Den fisken hade varit kul att se! Mitt klass 4 spö vek sig nästan dubbelt.

Det var inte svårt att urskilja de försiktiga vaken här och var på sjön, vattenytan var helt spegelblank. Kort efter att ”monstret” böjt min krok började det vaka inom kastavstånd. Jag knöt på en liten svart kläckare och höll andan. Den närmaste timman kastade jag på vak, fiskarna tog flugan men jag lyckades inte kroka fisken. Oerhört frustrerande! Men efter en kortare kaffepaus då jag lät vattnet vila lite började det vaka igen på samma ställe och till slut luktade håven fisk igen. Efter den succén tog jag ytterligare en fisk på samma vis, underbart att torrflugesäsongen nu är här på allvar! Men ingen fiskedag är komplett (tydligen) med en landad fisk på en Leech, så även denna dag. Förra året var det flicksländenymferna som gällde vid den här tiden, är Leech den flicksländenymfen?

Jag har föresten använt en ny lina de senaste dagarna och det har varit väldigt positivt, måste jag säga. När jag köpte min Waterworks ULA Force rulle i vintras fick jag välja en lina på köpet och valde då en RIO Trout LT #4. Och wow vad kul det är att kasta med den, speciellt då givetvis med torrflugor, kläckare och mindre nymfer, linan presenterar flugan mjukt mjukt och det är en fröjd att ladda spöet, även med lång lina ute för att snabbt kasta på ett vak. Det här snöret kommer jag använda mycket i sommar.

Den här veckan tror jag inte att jag får tillfälle att fiska, eventuellt till helgen. Dock är jag riktigt sugen på att binda flugor, något jag redan nämnt ovan. Små torrflugor i dunstadiet med hjälp av Micro Polychenille står på att-göra-listan, jag har även en idé om en nymf som jag skall se om jag kan förverkliga. Mer om detta inom kort …

2 reaktioner till “Easter – sommarfisket har börjat”

1. Japp! Säsongen har börjat bra, och jag hoppas det håller i sig. Du har väl också lite Polychenille på hyllan? Bind upp några sådana puppor, tror de kan bli trevliga i Tännån.